2024.04.26.
Tomori világVégzett diákjainkrólMunka mellett is Pénzügy és számvitel alapképzési szakon – Interjú Patyiné Palásti Krisztina, végzett hallgatónkkal

Munka mellett is Pénzügy és számvitel alapképzési szakon – Interjú Patyiné Palásti Krisztina, végzett hallgatónkkal

Sokan kezdenek az alapfokú tanulmányaikba munka mellett. Ez a döntés azonban kétség kívül nem egyszerű: a család, a munka és a tanulmányok összeegyeztetése valóságos zsonglőrködés. A jól megválasztott alapszak azonban a munkakör támogatását szolgálja, arról nem is beszélve, hogy új lehetőségeket nyithat. Pátyiné Palásti Krisztával, a Pénzügy és számvitel alapképzési szak frissen végzett hallgatójával a munka és a tanulás összeegyeztethetőségéről beszélgettünk.

 

Pátyiné Palásti Krisztina, operációs területvezető, a Tomori Pál Főiskola végzett hallgatója

Nálunk kezdte a felsőfokú tanulmányait, Kriszta, vagy korábban szerzett már máshol felsőfokú végzettséget?

Az érettségi bizonyítvány megszerzése után egy félévet tanultam a szegedi Szent-Györgyi Albert Tudományegyetemen, de az ottani tanulmányaimat megszakítottam. Később munka mellet számos felnőttképzésen vettem részt, többek között vendéglátó üzletvezető, kereskedelmi boltvezető, tőzsdei ügyintéző, valamint felsőfokú társadalombiztosítási ügyintéző képzettséget, ECDL bizonyítványt szereztem, majd 2017-ben felvételt nyertem a Tomori Pál Főiskola Pénzügy és Számvitel alapképzési szakára.

 

Miért döntött úgy, hogy a Pénzügy és számvitel szakot választja? Milyen tervek lebegtek a szeme előtt?

A bakancslistámon ez volt az egyik dolog, amelynek a megvalósítását célul tűztem ki magamnak. Az akkori és a jelenlegi munkám során is nagy hasznát veszem az itt elsajátított tudásnak. Bár a végzettség pillanatnyilag nem jelentett magasabb pozíciót, de mindenképpen szerettem volna szakirányú felsőfokú képzettséget, ami segíti a hatékonyabb, eredményesebb munkavégzést, szélesebb látókört biztosít, segít eligazodni a banki termékekhez, szolgáltatásokhoz kapcsolódó jogszabályok útvesztőjében.

 

A tanulmányai alatt végig dolgozott. Mennyiben egyezett ez a munka azzal a területtel, amit tanult?

Igen, az idén lesz 15 éve, hogy egy pénzintézetnél dolgozom, folyamatosan haladtam előre a ranglétrán, kezdetben ügyfélreferensként, majd szolgáltatási osztályvezető helyettesként, 2011 óta, egészen az elmúlt év novemberéig pedig passzív üzletágvezetőként dolgoztam, jelenleg pedig passzív termék operációs területvezető vagyok. Ez a terület lényegében mindazon banki szolgáltatást felöleli, ami nem a hitelek körébe tartozik. Passzív üzletágvezetőként foglalkoztam termékfejlesztéssel, árazással, valamint a kapcsolódó termékszabályzatok és hirdetmények kialakításával, aktualizálásával, termékoktatással, hálózattámogatással. Jelenleg nem annyira az értékesítéshez kapcsolódik a munkám, sokkal inkább a számlavezetéshez tartozó operációs háttér feladatait, back office feladatokat látunk el a csapatommal. Ilyen pl. a hatósági átutalási megbízások, átutalási végzések és azonnali beszedések feldolgozása, az erről szóló ügyféltájékoztatás.

Visszatérve a kérdéshez, a tanulmányaim alatt végig dolgoztam. A korábbi és a jelenlegi munkaköröm során szerzett tapasztalat segítette a tanulmányaimat, illetve ez fordítva is igaz, a tanulmányaim során szerzett tudásnak nagy hasznát vettem, és veszem ma is a munkám során. Leginkább a pénzügy szakirányhoz kapcsolódó speciális tantárgyak, a banküzemtan, a pénzügyi piacok és számítások, a befektetés és értékpapír piac tantárgyak azok, amelyekből az ismeretek elsajátítása és alkalmazása segítségemre volt és van ma is a munkám során.

Szakdolgozatom témaválasztását a passzív üzletági tevékenységem méltó lezárásának tekintem. Igyekeztem bemutatni, hogy a pénzügyi kultúra, a pénzügyi tudatosság és a technika fejlődése milyen hatással van a bankfiókok működésére, mindezt a bankszámla termékeken és a kapcsolódó szolgáltatásokon, valamint az ügyfelek megváltozott szokásain keresztül szemléltettem. Bemutattam a bankszámla fontosságát, történetét, valamint a kapcsolódó szolgáltatásokat, a termékek árazását, kitértem a banki költségekre, a betétvédelemre, a bankváltás lehetőségére. Feltérképeztem a technika vívmányainak alakulását, valamint azt, hogy mik az egyes ügyfélszegmensek elvárásai napjainkban. Bemutattam néhány jövőbe mutató megoldást, a fintech cégek törekvéseit, az ország egyetlen ember nélküli bankfiókját és a mozgó bankfiókot. Igyekeztem feltérképezni és meghatározni, hogy milyen lesz a jövő bankfiókja. És persze elemeztem a ma szomorú aktualitása, a koronavírus járvány okozta változásokat.

Az alkalmazott kérdőív segítségével összességében arra a következtetésre jutottam, hogy a bankszámla, mint termék erős kapocs a pénzintézet és az ügyfél között, hisz a kapcsolódó szolgáltatásokkal több szálon kötődik az ügyfél a bankhoz, emellett maga a termék folyamatos jutalékbevételt jelent a pénzintézet számára. Bebizonyosodott, hogy bár az innováció fontos tényező, ma még szükség van a személyes ügyintézés lehetőségére. A távügyintézés térnyerése egyértelmű, de a munka megoszlik a különböző értékesítési és kiszolgáló csatornák között. Az ügyféligény a személyes ügyintézés és az online bankolás iránt a különböző szegmensek részéről eltérő, illetve terméktípustól függően vegyes, bár egyre csökken a bankfiókok szerepe, és ezzel párhuzamosan a száma is, egy ideig még szükség lesz rájuk, jelen lesznek az életünkben.

 

Mennyire érezte nehéznek a képzést, és milyen támogatást kapott ahhoz, hogy sikerrel zárja?

Természetesen felnőttként, ennyi idősen, munka mellett nem könnyű a tanulás, így nekem is voltak nehéz pillanataim, amikor össze kellett egyeztetni a munkát, a tanulást és a családi életet, de alapvetően ez nem jelenti azt, hogy maga a képzés volt nehéz. Igyekeztem minden tanórán részt venni, és az itt kapott oktatás, információ nagyban megkönnyítette és segítette a tananyag megértését, a vizsgákra való felkészülést. Voltak olyan tantárgyak, amelyek csak részben szolgáltak új információval, de természetesen segítettek abban, hogy a meglévő tudásomat rendszerezzék. A teljesen új ismeretek elsajátításához pedig maximális segítséget és támogatást kaptam, kaptunk az oktatóinktól.

 

Milyen volt az évfolyamon a közösségi összetartás? Milyen emlékeket visz magával az itt töltött évekről?

A mi évfolyamunk keresztféléves képzésben indult, ezért nem nagy létszámú csoport maradt a képzés végére, talán ezért is különösen jó, összetartó közösséggé kovácsolódtunk össze az évek során, illetve a többi évfolyamon tanulókkal is igyekeztünk mindenben támogatni egymást. Értem ez alatt a tananyag átadását azon diáktársaink részére, akik a munkájuk, vagy egyéb elfoglaltságuk miatt nem tudtak részt venni egy-egy órán, vagy a tételek közös kidolgozását.

A tudás mellett nagyon szép emlékekkel és jó kapcsolatokkal gazdagodtam. Jó volt újra diákként átélni a vizsgák izgalmát, a várakozást egy-egy zh, vagy vizsga eredményére, a többiekkel együtt örülni a sikereknek. És jó lesz visszaemlékezni az órák közti szünetekben az oktatókkal és a diáktársakkal folytatott beszélgetésekre.

Bízom benne, hogy lesz még alkalom, amikor találkozunk egymással.

 

Megkérdeztük a Tomori Pál Főiskola hallgatóit, mit jelent nekik a Tomori.