2024.04.18.
Tomori világVégzett diákjainkrólDiplomácia minden fronton – Interjú Szepesházy Loránd, Nemzetközi tanulmányok alapképzési szakon végzett hallgatónkkal

Diplomácia minden fronton – Interjú Szepesházy Loránd, Nemzetközi tanulmányok alapképzési szakon végzett hallgatónkkal

Most államvizsgázott Loránd, gratulálok! Milyen érzés túl lenni a szakzáró megpróbáltatásokon? Mi érdekelte, amikor a Nemzetközi tanulmányok alapképzési szakot választotta?

A sikeres diploma után nem éreztem azt, mint érettségi után, hogy végre vége, mehet a bulizás, hanem egy talán neutrálisabb érzelmet, de legfőképp egy lökést, hogy meg tudtam csinálni és még van bennem több. Egy pozitív, hosszútávú visszacsatolást a befektett munkával kapcsolatban. A szakot anno az erős nyelv és történelmi tudás miatt választottam, úgy éreztem, és érzem továbbra is, hogy ez a két terület erősségem. Friss érettségisként azért őszintén megvallva sokan nem tudjuk mit is szeretnénk, csak azt, hogy mit nem. Én annyit tudtam, hogy olyan szakra kell menjek, ahol az erősségeim tudom kamatoztatni, és lexikális tudás mellett a gondolkodásomat is tovább fejleszti.

 

Szepesházy Loránd, a Tomori Pál Főiskola végzett hallgatója

Hogyan változott a világlátása a Tomorin töltött idő alatt? 

Erre talán a legjobb és legleíróbb válasz, hogy „felnőttem”. A fiatalkori könnyed ítéletalkotás és azonnali véleményalkotás, még ha többnyire igazam is volt egyes esetekben, visszahúzódott. Sokkal objektívebben, a körülményeket megvizsgálva és a másik szemszögéből vizsgálva próbálom már minden esetben a véleményemet formálni. Ebben a történelmi tudás és a történelem ismétlődő hatásának felismerése sokat segített. Továbbra is, ahogy régen mindenről van véleményem, de ahogy idősődik és tapasztaltabb lesz az ember, úgy talán nyitottabb is, képes a hibái beismerésére, és tanulni belőlük, az újdonsült információk birtokában pedig változni.

 

A főiskola mellett már elhelyezkedett és dolgozott egy médiacégnél. Mennyire tudja alkalmazni a megszerzett tudást a munkája során? 

Igen, a diplomatikus hozzáállás, az emberek és kapcsolatok közti „lavírozás” egy olyan munkaterületen, ahol rengeteg emberrel kell dolgozni és napi szinten kommunikálni, akár e-mailben vagy személyesen eléggé igénybe tudja venni az embert a nap végére. Az, hogy a másik szemszögéből tudom vizsgálni és látni a dolgot, segít, hogy megértsem miért frusztrált, vagy, hogy értette azt, amit írt. Mióta ezzel egyre inkább tisztába kerülők, a problémákat sokkal könnyebben tudom megoldani. Természetesen én sem látom át a dolgokat mindig, rengeteget hibázom továbbra is, de ha egy mondatban kéne leírnom, mi a legfontosabb, amit a szak és a történelem tanított, az az, hogy a másik szemszögéből kell vizsgálni a dolgot és átlátni, hogy nem azért tesz valamit, hogy nekünk direkt rossz legyen, hanem azért, mert számára ez a legideálisabb és legkönnyebb megoldás. Ezek tudatában az ember élete egy multinál, ahol a kapcsolatok és a hierarchia rendkívül fontos, sokkal könnyebb lesz. Természetesen ez a képesség ideális körülmények között használható a legjobban, amikor egy normális kapcsolatrendszer jellemzi a munkatársakat, és nem mérgező a légkör, illetve hasonló társadalmi osztályból jönnek a kollégák. Ahogy az élet minden területén, az alkalmazkodás szintén olyan rendkívül fontos alapkő a mai életben, mely elengedhetetlen mindenhol. Ennek elmélyítését és megértését a nemzetközi kapcsolatok és annak vizsgálása szintén segíti.

 

Melyik volt a legérdekesebb terület a nemzetközi kapcsolatok tanulmányozása közben, esetleg melyik óra volt a legkedvesebb az Ön számára? 

Egyet nem emelnék ki, több okból is. Nagyon rossz vagyok az óranevek megjegyzésében, illetve több típusú órán több dolgot tanultam, ami formálta a véleményemet. Talán a történelemmel kapcsolatos órákat, illetve az aktuálpolitikával kapcsolatos kurzusokat emelném ki, mint számomra legfontosabbakat. Amiért nagyon szerettem itt tanulni, az az, hogy sosem éreztem azt, hogy nézeteim miatt esetleg egy dolgozatban lehúznának. Nem éreztem, hogy sablonokat kéne tanulni, vagy lassan feleslegessé váló lexikális tudást, amely a mai világban továbbra is fontos, de értékét veszti. Mindig az átlátás, a dolgok közötti összefüggés és kapcsolat, annak kimenetele és elemzése volt a prioritás, ami szerintem a legfontosabb. Itt lehetőségem nyílt arra, hogy így gondolkodjam.

 

Miről szólt a szakdolgozata? Milyen tapasztalat volt a kutatás, a dolgozat megírása? 

Az EU adatvédelmi rendeletével (GDPR), és annak a médiára gyakorolt hatásáról írtam. Megvizsgáltam online elérhető anyagokon keresztül, illetve a céges tapasztalatom alapján, hogy milyen hatása is van valójában, és milyen változást eredményezett az online médiában.

Kezdetben nehéz volt összeszedni az anyagokat, és összeállítani mind fejben, mind papíron, hogy hogyan is nézzen ki az egész dolgozat szerkezete, és milyen részletre milyen hangsúllyal térjek ki. Igyekeztem úgy megírni, hogy egy nem médiában dolgozó is könnyen megértse és átlássa, illetve a megfelelő következtetéseket le tudja vonni. Ugyanakkor tartalmazzon érdekes információkat a témában jártasabb olvasók számára is. Hozzá kell tennem, mivel rengeteg céges anyagot használtam, ezért a dolgozat jellege bizalmas, tehát nem sok olvasóm lesz.

 

Nagyon aktuális a téma. Hogyan látja a dolgozat megírása után? Kevésbé kiszolgáltatottak az online csatornák felhasználói, mióta bevezették az adatkezelés szabályozását?

A kérdés rendkívül jó és jogos. Hogy egy közismertebb hasonló témával éljek, kicsit olyan mint a doppingolás az élsportban. A hatóságok mindig 2 lépéssel le lesznek maradva a harcban, mindig van kiskapu és még nem tiltott módszer, nos ez az online életben is így van. Mivel az információ és az adatok rendkívül értékesek, ezért ezek megszerzése és felhasználása profitáló. Az adathalmazok eladása, a spam e-mailek, talán ezeket nem kell senkinek bemutatnom. A GDPR ezt próbálja megfékezni és szabályozni, és annak, aki még jobban beleássa magát az adatai védelmébe, még többet nyújt, hiszen maga döntheti el, hogy egyes honlapokon milyen adatokat ad meg vagy sem, illetve amennyiben szeretné, követelheti, hogy a továbbiakban az adatait ne gyűjtsék és a róla felgyűlt adatbázist töröljék. A helyzet komolysága megkérdőjelezhetetlen, súlyos büntetések és jogi ügyek kerekedhetnek visszaélés esetén.  Fontos hozzátennem, hogy sok kisebb magyar honlap továbbra se 100%-ban úgy kérdezi meg a felhasználót, amikor odatéved, ahogyan kellene, és amennyiben ezt az ember jelenti, annak jogi következményei lesznek a honlap tulajdonosával vagy üzelmetetőjével szemben. De visszaélések és kiskapuk addig lesznek, ameddig az emberi faj létezik, ezen nem lehet változtatni. E hatást tovább erősíti az emberek tájékozatlansága a témával kapcsolatban kortól függetlenül. Ugyanakkor a GDPR 100%-ban pozitív lépés afelé, hogy az igazán nagy visszaélések és adathalmozás ne jöjjön létre, vagy legalábbis ne olyan könnyen és ne következmények nélkül.

Ha röviden kéne az elhangzottakat összefoglalnom a következőt mondanám: A GDPR hatása pozitív irányba megkérdőjelezhetetlen, ugyanakkor hiú ábránd azt gondolni, hogy a probléma ezzel meg van oldva. Az irgalmatlan IT fejlődés és kreativítás végtelen, ezért a botrányok és visszaélések továbbra is elkerülhetetlenek, ugyanakkor a bírságtól és a jogi ügyektől való félelem egy bizonyos szintű biztonságot ad. Miközben ezeket mondom, biztos vagyok benne, hogy az EU-ban már a következő lépcsőn dolgoznak az online védelemmel kapcsolatban.

 

Milyen tervei vannak a jövőre nézve?

Egy dologban vagyok biztos: egy évet most tanulás szempontjából kihagyok, de 2021 szeptemberétől szeretnék még egy szakon lediplomázni vagy pedig mester szakra jelentkezni. Pontos tervem még nincs, de nem hagyom abba a tanulást. Az elkövetkező időszakot a munkámnak szentelem, ahol a komplexitás és a feladatok mennyisége miatt továbbra is rengeteg új és érdekes dolgot tanulok. Szeretnék még többet tanulni és a hierarchikus lépcsőn egyre feljebb lépkedni, az egyes területeken a szaktudásomat elmélyíteni és szakértővé válni.

 

Megkérdeztük a Tomori Pál Főiskola hallgatóit, mit jelent nekik a Tomori.