2024.10.08.
Tomori világCampus2. hely a Digitális Témahét Pályázaton

2. hely a Digitális Témahét Pályázaton

 

Néhány hete arról írtunk, hogy a Tomori Pál Magyar Angol Két tanítási nyelvű Közgazdasági Technikum diákjaival egy projekt munkálatai végén állunk, és az olvasók segítségét kértük az általuk készített kérdőív kitöltéséhez. Időközben 141 válaszadó látogatta meg az űrlapot, amiért nagy hálával tartozunk! Azóta lezártuk a kérdőívet, ezért a válaszokkal kapcsolatban alakult a rálátásunk is. A projektet indítottuk a Digitális Pedagógiai és Módszertani Központ által kiírt Digitális Témahét 2021 pályázaton, ahol a 20 legjobb anyag között a miénk helyezést ért el, és nyereményben részesült.

 

Először is a csapatról. Egyikünk se csinált talán még hasonlót sem. Lelkesek voltunk, és nem csak az EB aktualitása ihleti a focis hasonlatot, a játékban résztvevő diákok száma éppen 11 fő volt. A teljes 9. A: Ortelli Enzo, Horváth Dóri, Forgács Fanni, Fodor Máté, Bedi Noel, Dorrer Dominik, Korcsmáros Bence, Pataki Marci, Szűcs Huba, Biri Martin. Ők felváltva védekeztek a feladatok ellen, illetve váratlanul, kreatív ötleteikkel lendültek támadásba, hogy legyőzzék a kihívást. Sirmer Blanka 9.ny-es tanuló alkotta a hátvédet. Csapatkapitánynak Csanádi-Bognár Szilviát (kommunikáció tantárgy) nevezhetnénk meg, Makara Veronika (magyar nyelv és irodalom tantárgy) állt be a csapat edzőjének, tőle csőstül jött a biztatás és a nógatás is, minden igyekezetével próbálta lendületben tartani a játékosokat és a csapatkapitányt. Szakmai trénerként dolgozott a kerettel Papp Ildikó (digitális alkalmazások tantárgy), Somogyi Zsolt (digitális kultúra tantárgy), és Lipécz György (statisztika), akik remekül bírták a gyűrődést az edzéssorozat viharai közben.

 

 

Másodszor az eredményről. Mintegy 2000 pályázat közül került a Technikum által benyújtott, „Üzenet a palackban és a neten” címet viselő a díjazottak közé, és a szakképzési intézmények kategóriájában 2. helyezést ért el, így az iskola 300 ezer forintnak megfelelő digitális eszközcsomagot nyert. Mindez már önmagában is nagyszerű eredmény, és örömre ad okot, ám a munka, ami a diákok, a tanárok, valamint a középiskola és a főiskola között kialakult, és a kérdőív kiértékelése közben szerzett tapasztalat ennél jóval többet jelentenek.

 

Harmadszor tehát arról, mit is tanultunk? A közös kérdésfelvetés középpontjában az üzenetküldési szokásaink változása állt. Ez a diákok számára a koruk szempontjából is érdekes probléma, hiszen az üzenetküldés régebbi formáit alig próbálták ki, nem vált az életük részévé. A képeslapküldés például csak az egyik tanuló számára volt évente többször végzett tevékenység. A projekt keretében most a régi levelezés nagy szerzői közül is olvashattak, például Janus Pannonius levelein sajátították el a kézzel írott levél típusait és szerkezetét. Az internet segítségével küldött üzenetek világa azonban a tanulók számára természetes közeg,  ezért nagyon kritikusan álltak hozzá. A legsikeresebb résztevékenység a stúdióbeszélgetés jellegű pod-cast lett, amit a diákok önállóan koordináltak, és hihetetlenül profi módon kiviteleztek. Pedagógusként nagyon jó érzés, hogy teret tudtunk adni a szárnypróbálgatásaiknak. A tanítási óra keretei közül kilépve, egymás között, oldottabb légkörben meg tudták mutatni a komolyságukat, és a vitakészségüket. Köszönjük Fodor Máténak, Korcsmáros Bencének, Biri Martinnak és Dorrer Dominiknak a bizalmat, hogy megmutathattuk a világnak a gondolataikat! A beszélgetés során számunkra, tanárok számára is váratlan kérdéseket vetettek fel, elsősorban a közösségi média jellegzetességieivel kapcsolatban. Különösen a kommentek stílusa, és a megosztott információk típusai foglalkoztatták őket. Mindezek eredményeként állt össze az a kérdéssor, amit végül egy Google-Űrlap formájában a Tomori Világon is megosztottunk, így a kutatásba az olvasók is bekapcsolódhattak. 

 

 

A kérdőív eredményeit Lipécz György segítségével kezdtük kiértékelni. A technikum tanulói a későbbiekben statisztikát is tanulnak majd, ezért ez az első, maguk által szerkesztett kérdőív, és a beérkező eredmények olvasása, értelmezése mindenképpen jó előkészítő gyakorlat volt számukra a további tanulmányaikhoz. A projektre való készülés nagyszerű alkalom volt nekünk is a pedagógiai eszköztárunk frissítésére és bővítésére. Olyan alkalmazásokat próbáltunk ki, amelyeknek a későbbiekben is hasznát vesszük a tanórákon. A tanulók kezében a számítógép, az okostelefon kreatív, alkotásra alkalmas eszközzé vált. A digitális eszközök ilyen sokoldalú használatát talán még nem próbálták ők sem eddig. Kiderült, mennyire tehetségesek több területen, és az is, ki mivel tud a csapat munkájához hozzájárulni. Amellett, hogy a kommunikáció alapvető kérdéseit tárgyaltuk, a projekt segítette a saját magunk szokásaival és képességeivel kapcsolatos reflexiót, alkalmat adott arra, hogy a diákok rálássanak a csoportmunka szervezésének nehézségeire, és még sok egyéb nem várt, nem is tervezett eredményt tudhatunk magunkénak. 

A videót Márföldi Bence készítette.

 

Megkérdeztük a Tomori Pál Főiskola hallgatóit, mit jelent nekik a Tomori.