2024.04.24.
Tomori világÜdvözöljük!Interjú Alapító Rektorasszonnyal így karácsony előtt

Interjú Alapító Rektorasszonnyal így karácsony előtt

 

Nemrégiben a Tomori Pál Főiskola alapító rektora, Dr. Meszlényi Rózsa a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségétől az év vállalkozója díjat vehette át. A kitüntetést évente ítélik meg a legelhívatottabb vállalkozóknak. A megtiszteltetés okán Rektor Asszonyt a díjról, a Főiskola fejlesztéséről és a közelgő ünnepekről kérdeztem.

 

Ezúton is gratulálok az Év Vállalkozója díjhoz! Mit jelent számodra ez az elismerés?

A meglepetés erejével hatott, különösen azért, mert külső szempontból érkezett. Sok küzdelmet, kitartást, munkát honorálnak ezzel. És szeretném mindannyiuknak hangsúlyozni, hogy itt nem csak az én személyem elismeréséről van szó. Ez a díj a főiskola munkatársainak és minden tagintézményben dolgozó kollégának a közös elismerése, hiszen nem csak a küzdelmekben, hanem az elismerésben is osztoznunk kell. Ez kötelez bennünket a további kitartó munka vállalására. Bizonyítanunk kell, hogy valóban méltóak vagyunk az elismerésre, amit közösen kaptunk.

 

Az utóbbi egy évben sok változás történt a Főiskola épületében, szakmunkások dolgoztak, átalakítások zajlottak. Milyen jellegű fejlesztések érdekében történt mindez?

A sok változás, ami körülöttünk zajlik a főiskola egészére kihat. Azt is mondhatnám, ami a jelenkorban állandó, az a változás. Amikor 2010-ben megvettük ezt az épületet, nagyon lelakott állapotban volt. Úgy kellett alakítanunk, hogy kedve legyen a hallgatóknak ide jönni, és ugyanakkor az épület a szellemiségünket is mutassa. Kevés olyan felsőoktatási intézmény van, amelyik hasonló elismerést kap, pedig a magánintézményeknek vállalkozói szemléletben kell dolgozniuk. Úgy kell tanítanunk, ahogy gazdálkodunk, és úgy kell gazdálkodnunk, ahogy tanítunk. Nekünk addig kell beruházást tervezni, amíg a forrás rendelkezésre áll hozzá. Még soha olyan beruházásba nem kezdtem, amihez nem volt meg a fedezet. 2024-ben 20 éves lesz a főiskolánk, de még egy gazdasági évet sem zártunk veszteségesen. A felújítás első szakaszában az oktatáshoz szükséges területek kerültek sorra Egy vállalkozónak kell tudnia olyan váltást végrehajtani, amire szükség van. Az egyik új irány ezért az óvoda kialakítása volt. A második szakaszban, ha túl leszünk ezen a mindenkit érintő nehéz időszakon, a kollégiumot renováljuk, a következő beruházás pedig egy nyugdíjasotthon kialakítása lesz, elsősorban pedagógusok számára. A célcsoport olyan pedagógusok köre lenne, akik egész életüket a szakmájuknak szentelték, s talán családjuk sincs, viszont az óvoda, a technikum és a főiskola közelében otthon éreznék magukat. Szeretném, ha értelmet adnánk az éveiknek, részt tudnának venni korrepetálásban vagy óratartásban. Az óvodások esetében különösen fontos a nagyszülő korú személyek jelenléte.

A főiskola családbarát intézmény, ami azt jelenti, hogy a képzésinkre járó szülők elhozhatják a kisebb gyermeküket magukkal, és míg ők órákat hallgatnak, szakképzett óvónők gondjaira tudják bízni a kicsiket. A szünetben pedig rá tudnak nézni, meg tudja etetni. A fiatal szülők tanulását, azt gondolom, ez a lehetőség nagyban támogatja.

 

Az óvoda jelentős profilbővítést jelent a Főiskola számára. Hogyan vesz részt Rektor Asszony a működésében?

Az óvoda 60 gyerek befogadására készült, négy 15 fős vegyes korosztályú csoporttal. Van négy csoportszoba, tornaszoba, fejlesztőszobák, orvosi rendelő, tálalókonyha. A kertben egy kisebb óvodai kertet alakítottunk ki kerti játékokkal. Nemsokára készül a sószoba, hogy a megbetegedések számát csökkentsük. Az óvoda működésében valóban részt veszek, minden nap benézek, és az udvari játék idejére ki szoktam menni a gyerekek közé. Az intézményünk tevékenységközpontú, ami azt jelenti, hogy gyakorlatokon keresztül sajátítják el az ismereteket a kisgyerekek. Ebben van gyakorlatom, ezért szeretnék a foglalkozásokon részt venni.

 

Milyen további bővítések várhatóak az épület renoválását és az intézmény bővítését illetően?

A későbbiekben szeretnénk megkezdeni a tetőtér beépítését. A magyar hallgatók a jó tömegközlekedés miatt ritkán igénylik a kollégiumi helyeket, de a külföldiek számára továbbra is tartunk fenn szálláshelyet. Szeretném nagyon, ha a konyha és az étkező is újra üzemelne, ez a következő év kihívása. A könyvtár kialakítása nagy eredmény már most is, és a folyamatos fejlesztésre továbbra is fontos számunkra, hogy az oktatáshoz szükséges anyagok rendelkezésre álljanak. Az épület alsó szintjén, az ebédlő alatt van egy 400 négyzetméteres helyiség, ahol szeretnénk edzőtermet kialakítani. Ezzel megoldódna a középiskolások testnevelésórához szükséges térigénye, de a főiskolások számára is hasznos lenne. A teniszpálya rendbetétele szintén előttünk áll. Lényeges feladat a fűtés fejlesztése is, ami folyamatban van, több helyiségben hőpanelek kerültek beszerelésre, és a melegvíz előállítását is árammal oldjuk meg. A jelenlegi gázárak mellett ez kulcsfontosságú.

 

Változik a felsőoktatás felvételi rendszere, és a diplomák kiadásának követelményein is rendeletben változtattak. Hogyan érinti mindez a Tomorira jelentkező, illetve az itt végző hallgatókat?

Eddig emeltszintű érettségi kellett a felsőoktatásba való bekerüléshez, ezt most nem teszik kötelezővé, valamint az eddig megszabott minimum pontot sem kell elérni a felvételizőknek, elegendő az intézmény saját elvárásainak megfelelni. Nálunk ez azt jelenti, hogy a keretszám erejéig fel tudjuk venni a hallgatókat, és egy motivációs beszélgetésben mérjük fel az alkalmasságukat. Eltörölték ezenkívül a diplomaszerzéshez szükséges nyelvvizsgakötelezettséget, ami a jelen félévben végző hallgatók számára mindenképpen nagy könnyebbség, és természetesen a mi hallgatóinkra is érvényes.

 

Az online oktatási rend praktikus, de mindannyian tudjuk, hogy megterhelő is. Mik a Főiskola terve az online platform használatával?

Úgy gondolom, hogy nem véletlen, hogy a járvány alatt az online módszert el kellet sajátítanunk. Meg kell találnunk, hogy melyek azok a tantárgyak, melyek azok a helyzetek, ahol ezt kamatoztatni tudjuk. Ezért az online oktatási mód alkalmazására mindenképpen szükség van. Mindig adódik olyan helyzet, amikor ez jól jön. Például egy hallgató betegség esetén, vagy kis gyermekkel is be tud kapcsolódni az oktatásba ilyen módon.

 

Karácsony közeledtével kérdezlek arról is, milyen emlékeid vannak gyerekkorodból erről az időszakról?

Négyen voltunk testvérek, és el kell mondanom, hogy szegényes karácsonyaink voltak, de mégis meghittség, béke, lelki nyugalom töltötte be. Ez áthatotta a gyerekkoromat. És úgy látom, ez a nyugalom az, amit a legnehezebb elérni a mai családoknak. A mai karácsonyok a csillogással és a ragyogó ajándékokkal nem közvetítik számomra az ünnep üzenetét. Nem szabadna, hogy az örömet az jelentse, hogy milyen ajándékot kapunk, nem szabadna, hogy a kényszeres vásárlás álljon a középpontban, hanem sokkal inkább a tisztelet, a szeretet és a megbecsülés. Azt kívánom a Tomori Világ minden olvasójának, a Tomori Közösség minden tagjának, hogy olyan meghitt, áldott karácsonyban legyen része, amit a békés családi együttléttel gyerekkoromban megtapasztaltam!

A fotók a Promontor TV műsorából származnak.

 

Megkérdeztük a Tomori Pál Főiskola hallgatóit, mit jelent nekik a Tomori.