A politikai hatalmak története olyan regény, amelyik beleég az ember bőrébe, kifeszíti a személyes történetek keretét. Bármilyen meghatározó is az egyén életében, éppen akkor a legnehezebb értelmezni, amikor történik. Sokszor csak úgy véljük, hogy értjük a politika mögöttes tartalmait, a nemzetközi folyamatokat, aztán egyszerre több magyarázattal találjuk magunkat szembe, amelyek adott esetben egymásnak ellentmondanak. Ez a bizonytalanság akár fel is kelti a komolyabb szakmai érdeklődést. Pál Monikát, a Tomori Pál Főiskola docensét először a tudomány iránti személyes elköteleződéséről kérdeztem, aztán magáról az alapszakról, ahol tanít.
Annak idején miért kezdtél el nemzetközi tanulmányokkal foglalkozni?
Amikor én kislány voltam, ami bizony nem ma volt, pontosabban a hidegháború éveiben, a 70-es években, a vasfüggöny mögötti szürkeségben, a napilapokban csupán mínuszos hírek, a hatodik oldal alján eldugott pár soros kommentárok engedték be a világ távoli tájain történt eseményeket. A külpolitika az amerikai-szovjet tengely mentén vívott nagyok hidegháborúja volt, ahol a kis Magyarország helyét a háború utáni rendezés és ennek megfelelően az erősen korlátozott mozgástér határozta meg.1989-ben érettségiztem, a Nagy Imre temetés napján. A rendszerváltás pillanata, a szabadság óriási élmény volt számomra, Európa újraegyesítése egyértelműen kinyitotta az addig zárt kapukat, hirtelen bejött a világ, a sokféleség, az eltérő álláspontok ütköztetésének üdítő levegője. Nemzetközi szakon doktoráltam a Corvinus Egyetemen, majd a 2000-es évek elején Brüsszelben dolgoztam az Európai Parlamentben, ott álltam Strasbourgban, amikor felvonták a belépéskor a magyar lobogót. Ezek az élmények örökre elköteleztek a nemzetközi kapcsolatok mellett.
Hogy látod, milyen a viszonya manapság a fiataloknak a politikához?
A politika a rendszerváltás jellege és más történelmi okok miatt nem vált átélt és kellően értékelt eseménnyé széles tömegek számára. Ma a hírek sokasága, a világ ezerszínűsége egy kattintásnyira elérhető, Magyarország az euro-atlanti szövetség tagja, sorsának kovácsa, önálló szereplője a nemzetközi arénának, ami egész más, mint egy a hajdani „zárt” rendszerben való létezés. Számos nemzetközi téma az utcán hever, a fiatalok is találkoznak velük a világhálón, a közösségi média felületein a nemzetközi eseményekről sokaknak sarkos véleménye van, úgy, mint a magyar fociról vagy az időjárásról. Az érdeklődés maga jöhet otthonról, az iskolából, de az utóbbi időben azt látom, hogy a politika olyan mélyen beszüremkedik a mindennapokba, vagy egy-egy nemzetközi esemény annyira nyilvánvalóan közvetlenül érinti a fiatalokat is — legyen az a gazdasági válság, az amerikai elnökválasztás, vagy épp a mostani pandémia – , hogy a téma felébreszti az érdeklődésüket. A tudás fontos, hisz a döntésekbe, a köz ügyeibe, a demokrácia alakulásába felelős állampolgárként jogunk van beleszólni. Ha nem értjük, hogy mi, miért, hogyan történik körülöttünk, akkor a világ csak egy kulcslyukon keresztül jön be az életünkbe, nem látjuk a nagytotált. A tudatlanság azzal is jár, hogy személyes döntéseket sem tudunk olyan hatékonyan hozni. Egy példát említenék: ha tudjuk, hogy milyen hatása lesz a Brexitnek az uniós állampolgárok jogaira, akkor dönthetünk csak felelősen egy külföldi továbbtanulás vagy munkavállalás mellett.
Milyen képességeket sajátítanak el a hallgatók a Tomori Pál Főiskola Nemzetközi tanulmányok alapképzési szakán?
A nemzetközi tanulmányok hallgatói képessé válnak arra, hogy a hírek mögé kukkantsanak, mélyebb összefüggések értő elemzőivé váljanak, a nemzetközi események szereplőit egymáshoz való viszonyukban lássák, úgy, mint egy igazi shakespeare-i királydrámában. Már nem csak médiafogyasztóként tudnakmajd egy újsághírre ránézni, de okok, előzmények, sőt jövőbeli forgatókönyvek is előtűnnek a szemeik előtt, nem fekete-fehérben, hanem színesen, szélesvásznon, nagyképernyőn látják, élvezik, élik át a tudást, ahol a mindennap használt kifejezések, a fel-feltűnő nemzetközi politikai, gazdasági szereplők már ismerősként köszönnek vissza. Új ismereteik által ők is csiszolódnak, alakulnak, gazdagodnak. És, ki tudja, talán egy nap ők is egy királydráma “alabárdosaiként” lépnek a nemzetközi politika izgalmas és sokszínű színpadára, akár politikusként, elemzőként, tanácsadóként vagy üzletemberként.
Milyen képzési program, milyen tárgyak támogatják ezeknek a képességeknek a megszerzését?
Képzési programunk elméleti és gyakorlati orientációjú, hisz ezen két elem egyesítése, ötvözése nélkül nem lenne teljes a szakmai tudás. A diplomácia története, a magyar külpolitika, a globalizáció éppúgy megtalálható a palettán, mint a regionális elemzéssel foglalkozó tárgyak, a nemzetközi gazdasággal, szervezetekkel foglalkozó kurzusok, vagy épp a külgazdaságtan, a szociológia és a politológia.
Számodra melyik terület a legizgalmasabb a jelenlegi Magyarország szempontjából?
Manapság is vannak „forró témák” a nemzetközi kapcsolatokban, mint amilyen a populizmus hatása a nemzetközi viszonyokra, a migráció vagy Kína felemelkedésének értelmezése, hatása a nemzetközi rendre, de szívemhez legközelebb az EU-val kapcsolatos tárgyak állnak. Próbálom az integrációs elméleti tárgyakat is a legfrissebb fejleményekkel feltölteni, így a hallgatók naprakész információt kapnak. Magyarország szempontjából a legérdekesebb az ország érdekérvényesítési képessége, nemzetközi beágyazottsága, a regionális és globális fejleményekre adott válasza. Az órákon a magyar témák mindig hálásak, hiszen a hallgatók a legtöbb ismerettel, esetleg téves információval hazájukról rendelkeznek, így igazán termékeny vitákat folytatunk, érveket ütköztetünk, csoportban dolgozunk.